Bedrijven zijn steeds vaker doelwit van hackers

Bedrijven zijn weer steeds vaker doelwit van hackers. Het bedrijfsleven is een interessant doelwit voor cybercriminelen, aangezien bedrijven slechts na lange tijd een hack pas blijken te ontdekken. Dit blijkt uit onderzoek van TrustWave.
Bedrijven zijn steeds vaker doelwit van hackers
Organisaties blijken gemiddeld maar liefst 210 dagen nodig te hebben om een cyberaanval te ontdekken. Dit is 35 dagen langer dan in 2011. 64 procent van de gehackte organisaties ontdekte de aanval pas na 90 dagen. 5 procent ontdekte pas na drie jaar of langer dan cybercriminelen hun systemen zijn binnengedrongen.
Retail-industrie
Vooral de retail-industrie is een populair doelwit. Maar liefst 45 procent van alle onderzochte cyberaanvallen vond plaats bij een retailer. Hackers vallen vooral e-commerce-websites aan. In 48 procent van alle onderzoeken van TrustWave bleek het te gaan om een e-commerce-website. Daarnaast is ook mobiele malware erg populair. Het aantal aangetroffen stukjes malware die TrustWave in zijn database heeft opgenomen is in 2012 met maar liefst 400 procent gestegen.
De wijze waarop software-ontwikkelaars reageren op zero-day-kwetsbaarheden verschilt volgens TrustWave sterk. Ontwikkelaars die zich richten op het Linux-platform blijken de langzaamste reactietijd te hebben en hadden gemiddeld drie jaar nodig om een kwetsbaarheid te verhelpen.