Slechts 50% van de bedrijven hanteert een security-beleid voor social media

Ruim 80 procent van de bedrijven gebruikt inmiddels social media, terwijl 13 procent aangeeft bezig te zijn met het toe gaan staan van social media. Tegelijkertijd blijkt slechts de helft van de bedrijven ook daadwerkelijk een security-beleid op dit gebied te hanteren. Dit blijkt uit onderzoek van WatchGuard Technologies.
LinkedIn
Hoewel organisaties zich steeds bewuster worden van beveiligingsgevaren die social media met zich meebrengt, ziet een kwart van de respondenten niet echt het gevaar van het medium in. 19 procent is zelfs van mening dat de gevaren zeer overschat worden.
Schade aan het bedrijfsleven
Social media zijn vaak een aanvulling voor bedrijven. Desondanks laat de praktijk zien dat hackers via social media de nodige schade kunnen toebrengen aan het bedrijfsleven. Onderzoek toont aan dat de helft van de ondervraagde bedrijven al een security-beleid inzet om medewerkers bewust te maken van de gevaren. 19 procent van de bedrijven nog werkt aan een security-beleid, terwijl maar liefst 30 procent hier geen aandacht aan besteedt.
Hackers richten zich steeds meer op social media-gebruikers, wat blijkt uit de grote hoeveelheid berichten ie hackers vanuit LinkedIn en Facebook verspreiden. Organisaties hebben niet direct in zicht in deze berichten, waardoor eventuele kwaadaardige URL’s eveneens niet worden opgemerkt. Social media zijn voor hackers dan ook een ideale plek om medewerkers een link voor te leggen waarmee zij met malware besmet worden.